Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

Makanan Adam

Assalamualaikum,

Jarang cerita pasal makanan Adam.. Padahal setiap kali bagi makan asyik amek gambar je.. Tapi tak post.. Huhu..

Adam dah nak masuk setahun ni banyak benda jugak dah bagi rasa.. Aku ni takde lah strict sangat.. Kalau setakat nak bagi dia rasa tu dah boleh la.. Tapi jajan still no.. Haritu kat rumah pengasuh ade budak bagi dia jajan.. Adehh.. Patut lah sedap sangat adam menghisap tangan dia.. Sekarang ni aku bekalkan biskut farley tu untuk kudapan dia sekali sekala..

Kalau untuk makanan dia hari-hari memang aku bekalkan bubur nasi letak dalam termos.. Cukup untuk 2 kali makan.. So.. Tak payah la pengasuh pening kepala nak bagi Adam makan ape kan.. Sebab masa 6 bulan dulu dia suruh aku beli nestum.. Dia kata adam macam lapar je.. Tidur sekejap sekejap.. Tapi style Adam tidur siang memang camtu..

Untuk mengelakkan pengasuh bagi nestum kat Adam, memang hari-hari aku bekalkan bubur nasi.. Aku ni pun satu, jenis yang tak reti nak cakap tak boleh kat pengasuh.. Orang tua kan.. Takut kecik hati pulak.. Lagi pun dia jugak yang jaga kitorang adik beradik masa kecik dulu.. Haha.. Nanti dia kata aku jaga ko dulu elok je sampai sekarang.. Huhuhu..

Masa Adam demam minggu lepas kan dia taknak minum susu.. Aku try bagi eskem vanilla.. Untuk sejukkan tekak dia.. Pastu ok jugaklah dia nak minum susu sikit-sikit.. Lega kot tekak dia dapat benda sejuk.. Hehe.. Tapi dia memang suka betul la.. Budak-budak kan.. Dari baby lagi memang dah suka benda-benda manis ni..

Makanan ruji dia memang bubur nasi lah.. Campur dengan tomato.. Kadang kadang carrot,kacang peas,brokoli.. Protein aku kasi ayam, ikan.. Pastu nak bagi sedap sikit letak unsalted butter or cheese.. Ada la rasa lemak2 sikit.. Satu lagi untuk perasa letak stok ikan bilis.. Sedaaap.. Hehe..

Sebelum 11 bulan dulu dia telan je bubur nasi tu.. Sekarang ni macam susah sikit.. Agaknya dia dah rasa banyak benda.. Dah boring kot dengan bubur je.. Haiihh.. Kene improvise ni.. Nak try beli baby pasta.. tengok mak mak lain masak macam macam untuk anak dia.. aku ni asyik tak memyempat je..

Satu lagi sebab dia dah start nak main.. Nak bagi makan kat dia memang kene sabar la.. Kadang kadang baru 3 suap dah tepis.. Nak main.. Padahal lepas tu kalau kita hulur makanan kat dia, dia nak lagi.. Memang cabaran betul..

Orang kata kalau setahun dah boleh start bagi family meal.. Tapi aku rasa macam kena tunggu je.. Lagipun gigi baru ada 2 batang.. Nak mengunyah pun tak pandai lagi.. Oh.. Gigi dia baru tumbuh masa umur 11 bulan.. Lambat jugak kan.. Hehe..

bubur nasi dengan sup ayam+carrot+saderi

bubur nasi ayam tomato
nasi + stok ayam + tomato + unsalted butter
campur n gaul je semua sekali..

ni lah hasilnya.. Kaler lebih kurang dengan gambar first tu.. 

Banyak lagi gambar makanan adam.. tapi puas da aku godek phone n laptop.. dah terdelete kot.. tak payah banyak banyak la gambar.. lebih kurang je rupa makanan baby ni.. hehe..

ok dah.. next entry kita borak lagi..

tata~

Comments

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

KPMC, Puchong