Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

Assalamualaikum,

Lama tak menaip.. Sibuk sangat dengan kerja.. hari-hari balik lambat, kesian baby dalam perut ni.. Tak cukup rehat.. ok back to topic, minggu lepas pegi survey hospital dengan en husband.. satu hospital je pun which is PMC.. Plan mula2 memang nak bersalin kat situ je sebab panel, tak payah pening2 nak fikir bayar macam mana, just guna GL je.. Masuk-masuk PMC tengok lobi dia macam kecik je lepastu tak berapa welcoming.. Dalam hati takpelah kita pegi tanya dulu kaunter registration.. Tanyalah pasal pakej bersalin etc.. Dia explain lah sikit2 pasal pakej, lepastu kitorang tanya lah bilik dia macam mana, nurse tu kata gambar bilik boleh tengok kat notis board kat luar tu.. huhu.. ingat nak buat hospital tour tapi dah nurse tu suruh tengok gambar je tak jadi la teruskan niat tu..

Semalam first checkup dekat PMC, sebelum tu call nurse dia kata tak payah buat appointment, so pagi2 lagi kitorang datang lebih kurang pukul 8 sampai sebab nak register etc. takut ramai nanti susah pulak.. sampai sana tengok lobi macam lengang..  tak ramai orang.. yang datang nak check up pun ada 2-3orang je.. huhu.. then kitorang pegi la register, amek nombor giliran.. Selalunya kalau masa register tu mesti dia tanya kita panel/bayar sendiri tapi nurse kat kaunter tu buat dek je.. aku pon tanya la GL for panel nak bagi kat mana.. dia kata kaunter panel tak bukak lagi, pukul 9 nanti baru bukak.. amek no ni pastu jumpa doktor dulu.. kitorang pon ok la..

Tengah tunggu tu aku cakap la dengan en husband dia tak da suruh ambek urine pun.. Selalunya kalau check up, first thing mesti dia suruh amek urine.. Even kat klinik panel aku check up bulan-bulan pun masa register dia dah bagi botol untuk amek urine.. Dah rasa macam tak best dah time tu.. tapi takpe try jumpa doktor dulu kot-kot ok kan.. No giliran aku masa tu 5002, so orang yang kedua la, sekejap je la tunggu, masuk bilik doktor, doktor tanya soalan-soalan biasa, ada nurse sekali.. doktor tanya nurse tu bp tak amek lagi ke? berat pun tak timbang lagi? nurse tu kelam kabut cakap belum.. time tu la nak amek bp, timbang berat.. haiihh.. pening kepala aku.. pastu doc tanya lagi urine pun tak amek lagi.. lepas ni pegi amek urine nanti saya tulis je result kat dalam rekod ni..

Lepas dah jumpa doktor kitorang tunggu kat luar, ingatkan nurse tu nak bagi la botol urine ke ape ke.. Dia boleh lupa.. Aku pulak yang pegi tanya nak amek urine ke tak ni.. Adoii.. Ape laa.. Dia bagi strip ujian urine tu lepas tu dia pegi camtu je.. Untuk first timer macam aku ni of cos la blur nak buat apa dengan benda alah ni.. Then aku pegi toilet tengok kat dalam tu ada botol urine.. Hmm.. Kene buat sendiri rupanya.. Nurse pun tak explain macam mana nak buat, belasah je la..

Lepas bagi strip tu kat kaunter nurse, nama kene panggil kat kaunter farmasi.. 'Semuanya 80 ringgit ye'.. Aku pelik la takkan pil kalsium sampai 80 ringgit.. Pastu aku cakap la aku pakai GL panel.. Akak yang jaga kaunter bil tu tanya aku dah isi borang am untuk panel ke belum.. Kitorang laki bini pun explain la kat dia masa register nurse suruh jumpa doc dulu sebab kaunter panel tutup lagi.. Dia dah start keluar suara annoying & buat muka yang menyakitkan hati.. Boleh pulak dia marah aku kata kenapa tak isi borang dulu sebelum jumpa.. GL tak bagi kat doktor la apa la.. Eh akak ni tak faham ke apa aku cakap sebelum ni, aku rasa dah bagitau kat dia kaunter panel tu tutup & nurse suruh jumpa doktor dulu.. Haiihh.. Buat panas hati je.. Lepas jumpa doktor je diorang dah panggil pergi farmasi lepas tu suruh bayar.. Mana la kita nak tau prosedur kalau diorang sendiri tak terangkan betul-betul.. Diorang expect semua orang yang datang first time ni terus tau nak buat apa kat hospital tu.. Akak tu memang la pagi-pagi dah buat aku berangin je..

Lepas dah tadah telinga dengar akak tu membebel aku pun pegi la isi borang kat kaunter panel.. Kaunter tu baru bukak pukul 9 lebih.. Dah isi borang orang yang jaga kaunter tu cakap boleh balik.. Aku pun dah takda mood nak tanya kat akak annoying yang jaga bill tu nak kena bayar apa-apa tak sebab selalunya panel tak cover pil vitamin.. Aku balik je terus.. Tapi pil tu aku x makan pun lagi.. Ye la kot kena bayar tapi tak bayar karang makan benda haram pulak.. Huhu..

Kesimpulannya, servis staff & nurse kat PMC kena improve kan lagi cara nak layan customer.. Consultation from doktor ok.. Dr Ratna best.. Mungkin nasib aku tak berapa baik kali ni.. Apa pun ni pandangan masing-masing.. mungkin orang lain dapat servis yang bagus.. time aku pulak nasib tak berapa nak baik.. hehe.. Sekarang ni dah taktau nak teruskan ke tak bersalin kat PMC or cari hospital lain.. Kalau ikutkan pun PMC memang jauh sikit dari rumah.. Yang paling dekat pun UMRA.. Esok dah 31 weeks.. Sempat lagi ke nak survey-survey hospital ni.. Haiihh.. Tawakal je la..

Comments

  1. So far servis kat hospital UMRA tu mmg best baik nurse dan juga doktornya... sya dah ada 2 org anak, 2 kali keguguran & 1 kali operate cyst semua sya buat di hospital UMRA... alhamdulillah mmg sgt puas hati dgn servis diorg. bilik pun blh tahan selesa... kalau awka nk bersalin kat sana mmg sya sgt2 syorkan... doktor yg meyambut kelahiran pun perempuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke.. bestnye kalau camtu.. rin baca review2 blog/forum ramai kata UMRA suka czer.. betol ke? sya bersalin normal ke kat UMRA?

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

KPMC, Puchong