Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

Eczema

Masa aku ngandungkan Adam dulu, risau sangat kalau adam ada eczema.. Sebab aku memang ada eczema.. Takut menurun kat anak kan.. Tapi alhamdulillah so far Adam ok.. Cuma bila dia garu kalau kene gigit nyamuk ke gigit semut ke, ada la kesan sikit2.. Sensitif sikit je lah.. Takde lah menggaru teruk sangat..

Tapi ku sangka kan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari.. hehehe.. Penyakit Eczema tu menurun dekat Ammar.. Masa mula-mula lahir takde lah teruk sangat.. Bila dah 3, 4 bulan makin teruk.. Kulit dia kering sangat pastu mengelupas.. Pastu asyik menggaru je.. Kesian sangat kat dia.. Sampai calar balar muka, tangan, perut, kaki.. Sebab tu sampai sekarang aku pakaikan mittens.. Tapi kalau hari cuti siang aku cabut, kesian kat dia nak explore tangan dia kan.. Tapi kene monitor la.. Kalau tidak habis calar balar.. tu dah potong kuku.. kalau tak potong lagi dahsyat kot..

Minggu lepas muka ammar naik teruk merah-merah.. Habis satu muka.. belakang telinga.. kat kulit kepala.. Pelik jugak aku kenapa tetibe jadi camtu.. Aku saspek sebab cuaca panas.. Masa jalan raya haritu pun dia asyik tercirit je.. Sakit perut ke.. Aku makan ape buat dia jadi sakit perut.. Tapi ammar aktif je.. So, aku biarkan je la dia elok sendiri.. Cuma aku kene jaga makan sikit lah.. Takut sebab aku makan mengarut tu yang dia sakit perut..

Sabtu lepas kitorang bawak Ammar g klinik kulit.. Bagus doktor tu dia cek betul-betul.. takde lah setengah doktor yang tanya kita pastu terus assume budak tu sakit apa kan.. Dia kata Eczema ni ada 13 jenis.. Ammar punya eczema ape kebenda tah nama dia.. tapi jenis yang tak teruk sangat lah.. Jenis yang kering lepas tu merah.. kalau dah berair tu rasanya teruk kot..

Pastu doktor advise bila dah makan nanti tak boleh makan ikan bilis, kicap.. nestum pun kalau nak bagi kena yang beras merah.. yang biasa, cerelac.. tak boleh!! Pastu SUSU! Ni lah sebenarnya punca kenapa Ammar cirit birit muka naik merah-merah.. (gambar lupa nak snap).. Baru la aku tau.. Alkisahnya masa raya haritu aku ada bagi ammar minum fm sikit.. nak biasakan sebelum hantar rumah pengasuh.. sebab susu aku dah kurang masa bulan pose haritu.. Aku bagi dia S26.. sama macam abang dia.. Rupa-rupanya doktor kata S26 tak boleh minum! Ammar alah/alergik dengan susu lembu.. Patot lah masa aku bagi ammar minum dia cam batuk-batuk.. Rupanya simptom alergik susu lembu boleh jadi batuk, selsema, hidung tersumbat, cirit birit.. Semua tu ammar dah kena.. Lampi betul mak ko ni Ammar.. Kesian Ammar..

Doktor suggest susu soya, ISOMIL.. Aku lupa nak tanya doktor pasal susu kambing.. Ada orang kata susu kambing lagi bagus dari susu soya.. Ingat nak try.. Buat masa ni abeskan dulu stok isomil tu.. Tak elok membazir.. hehehe..

Pastu doktor bagi ubat krim dengan ubat makan.. Krim tu sapu kat badan & muka dia.. aku dah buat lah.. Cuma ubat makan aku tak bagi lagi.. Susah nya zaman sekarang ni bila ada internet.. Bila aku baca internet orang kata tak elok bagi baby bawah setahun makan ubat.. ini tak sesuai itu tak sesuai.. Ini tak boleh itu tak boleh.. Padahal doktor tu dah tua banyak pengalaman pun aku nak ragu-ragu lagi.. haiihhh.. Dilema betul zaman teknologi ni.. Patutnya ikut cakap doktor je la kan.. Tengok nanti cemana.. hehe..


Time ni tengah jalan raya.. Masa ni dia cirit birit je.. Merah-merah tak naik lagi.. Agaknya sebab aku bagi sikit je fm time tu..


Nasib baik dia tak meragam sangat masa ni.. Cuma asyik terberak-berak je lah.. ada la 6 kali tukar pampers kot..




Ni je gambar yang aku rasa nampak merah-merah sikit.. kat batang hidung dia tu dengan pipi kat telinga tu.. ni sebab dia tonyoh muka dia.. gatal kot.. tu yang jadi merah.. Tapi masa naik merah teruk tu habis pipi dia kiri kanan, belakang telinga.. macam naik ruam bijik-bijik.. Start naik merah teruk masa first day aku hantar pengasuh lepas cuti raya.. Sebab susu badan tak banyak.. so topap dgn fm waktu petang.. Dia pun macam tak selesa sangat masa tu.. Kesian ammar.. Tidur malam pun hidung asyik tersumbat.. Rupanya alergik susu lembu.. aku ingat sebab aku bagi dia makan solid food.. Nanti aku story pasal makan plak ye..

Kalau kulit ammar dah ok, nanti bila rajin aku review pasal klinik tu pulak eh.. Hehehe..

Ok lah.. Panjang gila pulak post kali ni.. Jumpa lagi.. tata~



Comments

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

KPMC, Puchong