Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

Pengalaman Bersalin Anak Kedua - Ammar Saif

Alhamdulillah.. Dah 5 bulan sejak Ammar lahir.. 2 minggu sebelum EDD memang aku dah amek MC awal.. Malas dah rasanya nak kerja.. sebab mengandung kali ni sampai 39 minggu.. Rasa dah tak terbawak dah perut aku tu.. Hehehee..

Aku p check up masa 31 Jan 15 (Sabtu).. Checkup berjalan macam biasa.. Doktor kata air ketuban semua ok.. Kepala baby memang dah kat bawah.. Kita tunggu je lah bila dia nak keluar.. Aku pun angguk-angguk je lah.. Pastu saje test mintak mc.. Masa ngandung Adam dulu aku takde mintak mc pun.. huhu.. Aku cakap dgn doktor boleh ke saya nak mc 2 hari ke.. Doktor cakap.. Eh kenapa tak mc sampai due date je. Hahahaha! Berbunga-bunga hati aku time ni.. kihkihkih.. So, doktor bagi mc start 2Feb sampai EDD aku 10Feb..

Aku pun bersenang lenang la kat rumah.. Sampai la 5Feb pagi lepas solat subuh, ada keluar tanda.. keluar darah.. Sama macam adam dulu.. Aku rasa aku takde cerita kot pengalaman bersalin Adam.. Aku buat summary sikit la ek.. Masa adam dulu keluar darah pukul 1.30pm.. pukul 3 dah start sakit.. Pegi spital pukul 4.30pm.. Alhamdulillah 5.44pm bersalin kan adam.. Tak sempat pun nak CTG ke ape ke.. Adam dah tak sabor nak keluar..

So, bila dah keluar tanda subuh tu.. Aku dah macam boleh agak la pukul berapa nak bersalin kan.. Based on pengalaman masa bersalinkan adam dulu.. Pagi tu rileks lagi.. Nasib baik minggu aku bersalin tu en suami kerja malam.. Siang dia ada kat rumah.. Boleh la standby kalau aku bersalin siang..

10 pagi - Time ni perut aku dah start rasa sakit.. Alamak.. Dah nak bersalin ke ni.. Terus datang nerbes.. cuak.. Sebelum ni takde pun.. Huhuhu.. Tapi takde lah rasa kuat sangat contraction.. Maksudnya belum lagi lah kan.. En suami suruh makan dulu.. Takot tak ada tenaga pulak nak push.. Masa Adam dulu aku tak sempat nak makan.. memang lembik la masa push tu.. Kali ni aku makan banyak-banyak.. kuikuikui..

12 tengahari - Time ni rasa contraction tu makin kerap.. Aku cakap dgn laki aku jom lah gi spital.. Risau plak tak sempat sampai spital dah terberanak.. Naya je.. Sampai je spital, punya la jem kat situ.. tengahari kan time hari kerja pulak tu.. Memang cari pasal lah.. parking penuh gila.. Terpaksa la husband aku drop aku dulu.. Dia pegi cari parking.. Lepas aku isi borang semua, nurse terus tolak aku masuk labour room.. Haiihh.. Cuak oiii.. Time ni en suami tak sampai lagi.. tak jumpa parking.. Nasib baik belum beranak lagi.. Kalau tak dah nanges dah suami tiada disisi.. cewaahhh.. hahaha..

Kali ni sempat la baring atas katil, midwife cek CTG baby, cek contraction.. Sempat la jugak aku menahan kesakitan contraction atas katil tu.. Doktor sampai labour room pukul 1 kot.. tak ingat.. dia cek bukaan dah 6cm.. pastu dia pecahkan air ketuban dan dia suruh aku g buang air dulu.. hehe.. Masa dalam toilet tu la laki aku sampai.. Lambat beno.. Dah habis membuang segala benda, aku pun terbaring la menahan kesakitan sambil tengok tv.. hehe..

Pastu time tu dah azan zohor.. Doktor Haslinda boleh pulak dia kata 'Saya nak pegi solat dulu lah.. Sempat kut ni.. InshaAllah'.. Aku takot gila time ni mana la tau time doktor tengah solat time tu la baby nak keluar.. Tapii.. Doktor kan.. Dia dah banyak pengalaman.. Dah boleh estimate kot bila baby nak keluar.. Hehehhe..

Lepas Dr Haslinda habis solat, dia prepare segala barang harta karun untuk sambut baby keluar.. Masa ni pun aku rasa dah sakit sangat.. Baby dah nak keluar rupanya.. Doktor suruh push.. Pastu dia siap ajar push kat bawah sikit la.. tepi sikit lah.. supaya nanti tak koyak banyak kan.. Bagus doktor Haslinda ni.. Aku suka.. Hehehe.. Tapi aku terangkat montot sikit.. Ada la koyak sikit.. Redha je la kene jahit.. Tapi doktor kata sikit jeee.. sayang je awak angkat montot.. Kalau tak, tak payah jahit.. Aduss.. Rugi betul la..

Berapa kali push tah, tak ingat.. Ammar Saif pun keluar dari perut aku pukul 2.11pm.. Terus doktor letak atas dada.. Awkward gila kot time ni.. Macam anak first.. Sebab masa Adam dulu memang doktor tak letak pun atas badan aku.. Mungkin sebab Adam kecik sangat ke time tu.. Lahir awal sangat ke.. Tak tahu lah.. Takde pulak aku tanya..

Budak baru keluar dari perut.. Fresh from oven.. Hehehee.. 

Sekarang dah jadik macam ni..

Lepas dah setel semua, masuk bilik.. Tidur spital semalam.. Malam tu adam datang dengan atok nenek dia.. Rindu gila dekat adam time ni.. Masa tu mcm sedih sangat sebab Adam baru 1 thn 2 bln dah dapat adik.. Jalan pun x pandai lagi..




Baby tua.. Hahhahaa.. Time ni Adam tak paham apa pun lagi.. hehehe..

Esoknya petang dah boleh discharge.. Lama jugak proses nak check out.. Sebab aku pakai GL company.. Haihhh.. Lembabnya lah.. Last2 petang tu diorang kata aku boleh balik dulu.. Masa appointment mak n baby nanti baru bayar kalau bil lebih dari apa yang company cover..

Bermula lah kehidupan aku berpantang lagi.. Tak sukanya pantang.. Hehehe..



Comments

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

KPMC, Puchong