Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

Anak dan Sakit

Sakit tu penghapus dosa.. Tapi bila kena kat anak anak kita rasa sedih sangat.. Kalau boleh biarlah sakit tu kena kat kita.. Kan.. 

Adam dulu masa umur 1 nak ke 2 tahun kerap jugak demam.. Memang setiap kali demam je kena bagi antibiotik.. Kalau tak, tak boleh nak sihat.. Setiap kali tumbuh gigi mesti demam.. Orang kata kalau bagi susu ibu kurang kena penyakit.. Mungkin sebab tu jugaklah kot.. Adam start umur 8 bulan memang dah fully formula.. sebab masa tu aku dah pregnantkan Ammar, susu dah kering.. Adam pun dah taknak nenen dah.. 

Oktober lepas Adam muntah-muntah.. Ada la dalam 10 kali kot sehari.. Hari pertama aku bawak gi SALAM.. Masa tu pukul 2 pagi.. tapi doktor kata dia ok lagi.. monitor je.. Hari kedua tu pagi macam ok.. Tapi kalau bagi susu ke air ke terus muntah balik.. Memang lembik la Adam.. Terbaring je.. Malam tu pukul 4 pagi kitorang bawak dia gi SJMC.. Doktor kata kena warded.. 

Tengah tunggu doktor panggil.. Cool je muka dia kan.. Padahal dah muntah berbelas belas kali kot..

Masa kat ER tu doktor nak drip air.. Masa ni aku dah duduk jauh-jauh.. Tak sanggup aku nak dengar suara Adam menjerit sakit kena cucuk.. Jauh tak jauh sangat la.. dengar jugak Adam menjerit.. Air mata aku dah mengalir dah time ni.. Kesiannya anak aku.. Kecik-kecik lagi dah kena cucuk.. Kena masuk spital.. Tapi Adam kuat.. Anak yang tak banyak ragam.. Tak banyak kerenah bila sakit.. Sebenarnya masa umur dia 7 hari kot dia dah kena cucuk amek darah sebab saspek GBS.. Alhamdulillah masa tu Adam tak kena jangkitan GBS.. 

Masa kat ER

Berbalik pada cerita Adam masuk spital ni.. Rupanya Adam kena Rotavirus.. Taktau dari mana dia dapat virus ni.. 2 malam jugak lah kitorang berkampung kat spital.. Lepas kena drip tu Adam tak muntah-muntah dah.. Tapi lepas tu baru dia terberak-berak.. Busuknya yang amat.. Hahaha.. Bau kentut dia pon memang ko tak boleh tahan lah.. Kentut pon macam kentut orang besar.. haha..

Tido bertemankan Roy

Last Day.. Rasa sihat sikit dah..

Alhamdulillah lepas tu dia ok.. Tapi seminggu lepas tu kena demam balik.. Nasib baik demam biasa je.. Risau betul aku time tu.. Sekarang umur dia dah 2 tahun 3 bulan.. Dah kurang sikit kena sakit.. Selsema batuk tu ada la sikit-sikit.. Demam pun ada sekali minggu lepas.. berjangkit dengan adik dia kot.. Habis ulser satu mulut.. Kesian Adam.. 

Ammar pulak jarang demam.. Tapi kalau dia demam, aku macam kompius budak ni demam ke tak.. Kadang-kadang kepala dia panas.. Badan tak panas.. Aku cek suhu 37.0-37.3.. Tak tinggi sangat.. Tapi bila aku rasa kepala dia macam panas sangat.. Pening kepala.. Haha.. 

Minggu lepas Ammar tiba tiba je demam.. Pastu merengek-rengek.. Ailio menjejeh-jejeh.. Kalau dah macam ni nak tumbuh gigi la kot.. Tapi ammar ni manja mami sungguh.. Merengek je sepanjang hari.. Nak melekat je.. Aku tak boleh bergerak langsung.. Lepas 2 hari baik demam aku tengok gigi dia macam tak ada yang keluar.. 

Pagi tadi pukul 5 pagi badan dia tiba-tiba panas.. Gigi tak abes keluar lagi kot.. Tapi pagi ni aku hantar jugak ke rumah pengasuh.. Cuti dah tak banyak.. Baru awal tahun.. Kesian Ammar.. Harap-harap demam dia tak teruk lah.. Kesian budak manja ni kalau sakit..



Tangan kena sarung.. Geram aku.. Kejenya asyik menggaruk je.. Ammar ada eczema.. Bila badan dia panas mula lah gatal gatal dia datang.. Menggaru tu sampai berdarah-darah kalau aku tak perasan.. Sudahnya pakai kan je lah mitten.. Boleh feeling feeling new born gitu.. hahahhaa.. 

Semoga anak mami Ammar Saif cepat sembuh dari demam.. & Semoga Adam Saqif sentiasa sihat-sihat selalu.. Saaayaang anak mami dua ketul ni.. Muaahh!! Muahhh!!




Comments

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

KPMC, Puchong