Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

Adam Saqif

Haritu cerita pasal Ammar, kali ni nak cerita pasal Adam pulak.. Bulan Sept ni umur Adam dah 2 tahun 10 bulan (34 bulan).. Besar dah Adam Saqif, anak sulung mami dedi nih.. Kadang-kadang bila tengok dia, rasa macam tak percaya... Besar dah anak aku ni rupanya.. Kalau tengok gambar-gambar lama masa baby rasa nak nangis je.. sob.. sob.. sroott.. sroott.. (lap hingus jap).. Adoii.. Ko dah kenapa Rin oii.. Emosi sangat.. Chill.. chillex.. Huhuhu..

Banyak dah kepandaian Adam.. Nak masuk umur 3 tahun ni, dia dah boleh buat ayat, Contoh 'Mami, Adam nak makan burger telur, Dedi masak'.. selalunya dedi dia yang masak.. ngehngehngeh.. (kadang-kadang dia mengarut jugak).. Contoh 'Mami.. blebelelbelbleleblebleee.. Rumput!'.. Hahahaha!! Lawak gila! Aku layankan aje lah.. Aku pun mengarut skali.. 'Adam.. blelbeleblelblebelelbee.. Kolam!.. Haha.. Sewel anak beranak ni..

Tapi kalau ayat english tu kurang sikit kot sebab aku selalu cakap dengan dia cakap melayu.. Tapi kalau by word dia faham macam red=merah, sleep=tido.. Benda-benda basic dia tau lah.. Kalau ABC pulak dia tak berapa nak hafal lagi.. Sebab setiap kali aku nak ajar dia, dia macam boring.. Tapi kadang-kadang aku dengar jugak dia nyanyi lagu ABC.. ok la kalau camtu.. Kalau dia tengok kartun kat youtube tu, tiba-tiba keluar cerita ABC pulak.. Tu yang dia boleh belajar sekali tu.. Tapi bila aku suruh ulang dia taknak.. sama la macam adik dia.. Stress mak..

"Adam! Berlakon tido cepat.." haha.. camni la gaya dia.. Pandai je hiburkan hati orang..

Aku taknak pressure dia sangat.. Asalkan dia boleh bercakap, borak-borak dengan kita, aku dah happy sangat! ABC ke matematik ke boleh slow-slow ajar.. Sekarang biar dia menikmati zaman baby dia dulu.. Haaaaa.. Baik tak mami awak ni Adam.. Hahaha.. Tapi nanti dah start sekolah, kalau malas, mami rotan! Ingat tuuuu!

Diapers, still pakai lagi.. Aku nak ajar dia free diapers, agak susah sikit sebab aku ni kerja ofis.. Orang kata kalau nak ajar anak free diapers kena amek cuti seminggu.. Masalah aku ni cuti memang la ciput.. Kalau nak biar pengasuh ajar, susahkan dia pulak nanti.. Nak cuci kalau menjejeh jejeh.. Huhuhu.. Deadline sebelum umur 4 tahun.. Tahun depan kalau belum free diapers lagi baru aku start panic mode.. 

Bergaduh dengan adik memang hari-hari lah.. Kalau tak gaduh tak sah, bukan adik beradik namanya kan.. Adik pun dah pandai balas pukulan abang dia.. hehe.. comel je dua beradik ni.. Kadang-kadang Adam sayang beno dengan adik dia.. cium la.. peluk la.. kalau tak nampak adik, sibuk tanya adik mana.. Macam-macam perangai anak ni.. Tu orang tua kata gaduh macam mana pun, dah namanya adik beradik mesti baik semula.. Hehe..

'Peace' versi Adam

Dah pandai selfie, wefie ngan mami.. Oloh.. Besar dah ni! 


Semoga Adam menjadi anak yang Soleh, dikurniakan kesihatan & sentiasa dilindungi Allah..
Jadi abang yang baik tau! Amin..




Comments

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

KPMC, Puchong