Amni Safiyyah 10 bulan

Image
Assalamualaikum semua, Ada ke lagi pembaca blog ni.. Lama dah tak mengarang.. Mood ke laut dalam.. Tapi sayang sangat banyak cerita-cerita best tak dapat di simpan untuk tatapan memori.. Dah le aku ni pelupa.. Sayang kalau tak abadikan kat sini.. Ok.. Nak start cerita pasal anak dara ku seorang tu.. Bulan 1 lepas, dah 10 bulan dah dia.. Ya ALLAH... Cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya.. Anak-anak pun rasa macam cepat je membesar..  Achievement Amni sekarang ni, dah pandai merangkak.. Yayyy!! So, sekarang takleh pakaikan dia skirt.. kesian susah nak merangkak, asyik tersangkut je.. Naik tangga pun dah lepas.. Advance betul budak ni.. Mulut tu memang potpetpotpet je lahhh.. First word dia nak tau ape.. 'Abang''.. Hahaha.. Bukannya mami ke dedi ke.. Tapi Abang.. aduyaiiii.. Tapi dia panggil cengini lah 'Abaaaa'... 'Äbaaaaa'.. Comel sangat! Mami pun dah ada bunyik sikit.. Sekarang 'Ma.. 'Ma.. Kadang-kadang 'Amaaaa.. amaaaa pu

Ammar Saif

Lama dah tak cerita perkembangan Ammar kan.. Adam Saqif pun dah lama tak cerita.. Takpe.. Adam punya cerita aku buat entry lagi satu.. 

Bulan 9 ni umur Ammar dah 1 tahun 7 bulan.. Makin banyak akal dan banyak ragam.. Kuat menangis pun sama jugak macam dulu.. Tapi kali ni lebih drama.. Hahaha.. Boleh dapat award pelakon bayi lelaki handalan.. kenapa aku cakap macam tu.. Sebab, kalau dia menangis, MashaAllah.. macam orang kena dera je gayanya.. Punya la nyaring.. Pastu air mata berjuraian menjejeh jejeh.. Mak ko ni Ammar, tahan sabo je lah.. Kadang-kadang menyirap jugak jadinya.. Kadang-kadang aku gelakkan aje.. Sebab aku tau dia buat-buat menangis.. Tapi kalau aku gelak pun dia meraban jugak.. Adoii.. Memang menghayati watak sungguh.. Hahaha..

Tapi bila dia senyum tu.. Alahaiii.. Cair terus.. Pastu Ammar ni seorang yang pemalu sangat.. Kalau tenung dia lama sikit, mula la dia malu-malu kucing.. Comei sangatt.. Kalau dia tengah buat something ke pastu dia perasan korang tengah tengok dia, dia akan gelabah malu.. Mula lah buat aksi yang mengarut-ngarut nak cover malu.. Hahaha.. Kelakar la Ammar ni..

Iklan gigi kejap

Senyuman manis Ammar Saif

Dari segi percakapan dia, Alhamdulillah dia boleh ikut apa yang kita cakap.. Tapi dia tak pandai la buat ayat lagi.. Baru setahun lebih kan.. Kalau ape yang abang dia cakap, mesti dia akan ikut.. Sebab tu kot dia cepat, sebab ada abang sebagai mentor.. Kalau kita suruh dia amek benda ke suruh buang sampah ke dia boleh faham dah.. Alhamdulillah.. 

Cuma part nak belajar ABC tu payah sikit.. Kecik lagi kot.. Aku pun tak berapa nak rajin nak mengajar.. Huhu.. Tapi nampak macam dia suka baca buku.. Bila nampak buku dia akan suruh kita baca..  Tapi perangai Ammar ni dia susah nak fokus pada satu benda.. Kalau baca buku pun lima minit je kot.. Pastu dia dah boring.. Tengok Tv pun macam tu.. 

Last sekali nak cerita, Ammar lebih sukakan outdoor.. Main pasir, main kotor.. Hahaha.. Kalau duduk rumah lama sikit, mula lah ajak keluar.. Kalau dah kat luar tu mesti dia nak pakai selipar, tak bagi kita dukung dia.. Yang aku kesian kat dia, dia tak boleh panas/peluh.. Dia kan ada eczema.. Bila dah panas tu mula lah garuk sana garuk sini.. Kesian sangat.. Dia suka outdoor.. Kadang-kadang aku biarkan aje.. tapi selalunya aku bagi dia main time petang dah redup.. pagi-pagi ke..  Pastu kalau dah dasyat sangat menggaru, baru aku paksa dia masuk rumah..   

Ini lah budaknya.. Dapat keluar macam ni suka sangat.. Berlari sana sini.. Stokin tu dia yang mintak nak pakai.. Mula-mula dia ingat stokin tu macam kasut.. Aku nak pakaikan kasut dia tak bagi.. Meraban lagi time tu.. Hahaha..


Semoga Ammar Saif menjadi anak yang Soleh & sentiasa dilindungi Allah.. Jadi anak yang mendengar kata orang tua ok.. Dah besar baca ni tau!


Ok, Bye.. Bye..



Comments

Popular posts from this blog

TeratakKecil : Rumput Mutiara (Pearl Grass), Sungai Buloh

First check up @ Putra Medical Centre Sg Buloh (PMC)

KPMC, Puchong